Raamatun punainen lanka

26.3.2024 | Artikkelit, Donne Europee, Donne Europee others

“Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa” 2. Kor. 5:19

 

Läpi Raamatun punaisena lankana kulkee Jumalan veriliitto ihmisen kanssa sekä Hänen pelastussuunnielmansa ja sen toteuttaminen. Heti syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala puhuu pelastuksesta, joka tulee vaimon siemenestä, neitseestäsyntymisen kautta (1. Moos. 3:15). Myöhemmin Jumala näyttää koetellessaan Aabrahamia, miten Hän tuo pelastuksen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen uhrin, kautta koko ihmiskunnalle. Jumala pyysi Aabrahamia uhraamaan Iisakin Moorian maassa (Moria tulee heprean sannoista ראה ra´ah = näkee ja יה = Yah = Jumala) vuorella, jonka Hän näyttää Aabrahamille. Jumala ei sallinut Aabrahamin uhrata poikaansa, vaan koetuksen jälkeen Aabraham näki oinaan, jonka hän uhrasi Jumalalle (1. Moos. 22:1–18).

Tämä tapahtuma oli kuitenkin esikuva siitä, minkä Jumala toteutti itse myöhemmin Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Jeesus itse sanoi: “Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni ja hän näki sen ja iloitsi.” (Joh. 8:56). Uskon, että Moorian vuoren tapahtumien jälkeen Aabraham ymmärsi, miten Jumala tulevaisuudessa tuo pelastuksen ihmiskunnalle, vieläpä samalla paikalla.

Raamatusta voimme lukea, että Moorian vuori on erittäin tärkeä paikka myös myöhemmin. Kuningas Daavid ostaa paikan, jossa Herra ilmestyi hänelle (Araunan puimatantereen 2. Sam. 24:18–25) ja myöhemmin kuningas Salomo rakentaa temppelin samalle paikalle Moorian vuorta, jossa Herra oli hänen isälleen Daavidille ilmestynyt (2. Aik. 3:1).

Muistamme, miten Daavid voitti Jumalan avulla Goljatin, tuon vahvan ja suuren filistealaisen kaksintaistelijan (1. Sam. 17:37–54). Mielenkiintoista on huomata jakeessa 54, että voitettuaan Goljatin Daavid otti hänen päänsä ja vei sen taistelupaikalta kauaksi Jerusalemiin, joka vielä tuolloin oli jebusilaisten kaupunki. Daavidin Jerusalemin valloituksesta jebusilaisilta voimme lukea 2. Sam. 5. Mihin Daavid vei Goljatin (Goljat = hep. גלית Golyath) pään Jerusalemissa? Evankeliumeista (esim. Matt. 27:33) voimme lukea, että Jeesus ristiinnaulittiin Golgata -nimisellä paikalla ja että nimi Golgata (hep. גלגלת Gulgoleth) tarkoittaa pääkallonpaikkaa, Goljatin pääkallon paikkaa.

Golgatalla Jeesus Kristus voitti ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta meidän hyväksemme pahan, meidän elämämme goljatit. Kuten profeetta Jesaja oli nähnyt lähes 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää Hänen sovitustyönsä ja sen vaikutuksen: “Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän oli haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut (parannetut, Sarin täsmennys)” Jes. 53:4–5.

 

Sari Leskinen

raamatunopettaja

Akaan helluntaiseurakunta